donderdag 14 januari 2010

Eerste week school!

Hallo,

hier ben ik al terug. Naar de vele vraag voor nog iets op mijn blog te schrijven zal ik er nog eens iets opzetten.

Maandag vertrok ik dus naar mijn nieuwe school. Ik werd opgevoerd want ik moest op tijd op school zijn en je weet nooit met de bussen hier. Op school was ik samen met 2 andere studenten toegekomen. Dat waren Australiƫrs. Eerst kreeg ik een kleine uitleg over de werking van de school. En daarna werd ik in een klas gedropt. Ik zit in Seconde 3. Dat wil zeggen dat ik eigenlijk in het vierde zou zitten in Belgiƫ. Maar hier is het school systeem ook ingewikkeld. Ik zit altijd bij dezelfde in de klas. Maar we veranderen wel telkens van lokaal. Ik heb ook kunst vakken maar naar deze moet ik niet verplicht gaan. De andere zijn gewoon algemene vakken. De lessen zijn nog redelijk moeilijk. En het ligt niet enkel aan de taal. Mijn les rooster is ook zeer ingewikkeld. Ik weet wel dat ik de maandag maar om 11u begin en de woensdag en vrijdag maar om 9u. Ik zit met ongeveer 25 leerlingen in mijn klas en er zit ook nog iemand van Noorwegen in mijn klas. Als lunch kunnen we op school naar een volledig buffet gaan of naar de Fast Food. De volledige lunch is niet echt goed en is veel te duur voor wat het is. Je kan ook altijd uit de school zelfs tijdens de speeltijden. Mijn lunch pauzes zijn 1.35u en soms 2.35u. Maar hier vinden ze het niet de gewoonte voor naar de stad te gaan. Maar ik denk wel dat ik er een gewoonte ga van maken want het is maar 2 minuten bus. En rennes is echt nog mooi. De woensdag namiddagen heb ik extra franse les met andere uitwisseling studenten. Maar ik ben dan wel donderdag namiddag thuis. De school is ook zeer oud. Overal is het enkel glas en de klassen zijn ook op niets voorzien. Juist een wit word en tafels en stoelen. De gebouwen zijn zelf ook zeer oud. Het "computer" lokaal is zelfs in een kerk. De computers draaien hier nog op 98 en het lokaal heeft welgeteld 6 computers. En daar zijn ze nog fier op ook. Maar de school is nog redelijk goed en heb een leuke klas. Ik zit met 25 andere uitwisseling studenten op mijn school. Maar ik heb er eigenlijk nog maar 10 ontmoet.

Mijn familie is ook echt goed. Ik ben nu bijna een week bij de mama. En ze verzorgd mij echt goed. Hier eten we ook altijd zeer lang. En we zitten lang aan tafel. Dat vind ik wel leuk. Ik kom ook goed overeen met mijn gast broers en zussen. De kleinste broer zoekt wel veel aandacht voor met hem spelletjes te spelen. Maar dat is niet zo erg. Zo heb ik ook nog iets te doen. Zodra het beter weer is ga ik proberen voor na school een beetje te lopen hier in het park. En Simon is ook zeer goed. Hij helpt mij op school en wij leven met dezelfde gedachte. Hij ook geintereseerd in Architectuur maar hij kijkt meer naar de kunst. Hij heeft mij al een kleine rondleiding in Rennes gegeven. En Sarah met haar kom ik ook goed overeen. Ze is wel niet veel thuis.

Voila dit was zowat mijn eerste week hier. En als er nog vragen zijn. Je weet mij wonen he.

Ha ik heb ook een nieuw gsm nr: ik weet niet wat her voordeligste is maar ik heb steeds mijn beide gsm's bij me.
nr: 0033667180962

Groeten daar en tot de volgende!!

Jan Brain

1 opmerking: